Bokstips

Boxing Amsterdam

Trainen om te boksen begint al jong, met uren schaduwboksen in de sportschool.Schaduwboksen is de meest basistraining die al vele jaren door boksers wordt gebruikt.In de oudheid werden boksgevechten gehouden in plaats van echte boksgevechten. In de tijd van gladiatoren en middeleeuwse krijgers oefenden boksers in hun vrije tijd hun voetenwerk, afstand, hoeken, combinaties, en zelfs hun uithoudingsvermogen tot grote hoogten, door berghellingen op te rennen en over beekjes te springen. In het feodale Japan werd het voetenwerk zelfs gebruikt om de broek te dragen en te werpen.

De luchttaktiek was ook een deel van hun training. Al deze genoemde tactieken vonden hun weg naar het boksen in westerse stijl. En dan hebben we het over een echt hoog niveau. In gebieden als Europa en de Verenigde Staten hielden vechters met handschoenen en veiligheidsuitrusting zich nog bezig met gevechten die het gewicht hadden van twee tegengestelde vechters. Het is echter waar dat boxing begon als een vrijetijdsbesteding. Het was niet zozeer voor de toeschouwer als wel voor de boksers zelf, die wilden laten zien wat zij konden, en die wilden dat hun gevechten langer duurden. Daarom zijn boksgevechten waarschijnlijk begonnen als oefensessies. Vechters gingen gewoonlijk de ring in met een stel 15-20 jaar oude boksers als tegenstanders. Als een vechter won, kreeg hij of zij een prijs van ofwel een gouden kroon of een zijden zwembroek of een grote som geld als beloning. De winnaars waren de beste vechters.

Na de Middeleeuwen begon men boksoefeningen en -methoden te ontwikkelen. Er ontstonden nieuwe stijlen naarmate betere wapens, effectievere trainers en strategieën ontstonden. Onder deze strategieën zijn de bokser’s ceal, stoten naar het lichaam ontstaan in de coltvoet, de bokser’s knie naar de lies,Hoe dan ook, er is geen eind aan het noemen van de verschillende methoden in het boksen. Hoewel, er is maar één ding dat je kunt doen, de boksring betreden en een “shoo-fly band” in je hand hebben. Voor al die trainers die er zijn, werk met wat je hebt. Hieronder is een lijst van bokstips.

1.De bokser houdt de tenen op de grond en de knieën bij elkaar als hij aanvalt.2.De bokser probeert op een redelijke afstand te blijven en overhaast zich niet.3.Een bokser valt aan in een cirkelvormige beweging, waarbij hij naar de tegenstander toe loopt.4.Het belangrijkste is de jab, als deze goed landt gaat de bokser scoren.5De bokser probeert zijn stoten vooral op de missers van de tegenstander te laten landen.6. Er wordt gebruik gemaakt van de roundhouse swing.7. Een bokser probeert zowel met de boven- als de onderstreek goed uit te halen.8. De bokser probeert elke keer een stoot in het gezicht te landen.9. Een bokser streeft naar perfectie, de bokser moet een echte professional zijn.

Boksen kan een gevaarlijke sport zijn, hier zijn een paar aanwijzingen over hoe je er moet komen:

a. Als u gaat trainen voor het boksen, zorg dan voor een goede uitrusting, hoofddeksels zijn sterk aanbevolen. De meeste boksclubs zullen u een gratis hoofddeksel geven naar gelang het niveau van boksen dat u van plan bent te bereiken.

b. Voordat u aan een bokswedstrijd deelneemt, moet u begrijpen dat u een stalen hoofddeksel (g-vlag) draagt dat uw hoofd zal beschermen voor het geval uw hersenen tegen uw schouder, schedel of gezicht slaan wanneer een bokser u die “plunk” geeft of hij u te ver doortrekt waardoor u een gebroken bot krijgt.

c. Nooit, maar dan ook nooit de actie in de boksring doordrukken tegen een trainer of iemand anders in de bokszaal.

Daar ga je! Dit zijn slechts een paar tips om je op weg te helpen, maar ga naar een boksclub om een echt gevoel van professioneel boksen te krijgen.

Lees meer:

Boksschool Amsterdam